Fumiko Kato.

Fumiko Kato.

Tijdens mijn introductie in Japan was het toen nog “old school”, dus ik werd aan gans de Kato familie voorgesteld. We hadden de 3 broers die toen wereldberoemd waren, al hun kinderen en zelfs reeds enkele kleinkinderen die actief waren. Zo was de dochter van Hideo Kato Yagumo Mansei-En een zeer getalenteerde en gerenommeerde “Kusa Mono” kunstenares. Ze was getrouwd met een zeer getalenteerd ceramist. en zo ontstond Omiya’s gekendste accentplanten tuin. Tijdens mijn introductie toer was het juist de voorbereiding op de “Kokufu Ten”. In die tijd dacht ik dat accentplanten bloemetjes en vaste planten waren in potjes om naast een bonsai te plaatsen enkel op tentoonstellingen. Mijn verwondering was groot toen ik deze tuin binnen kwam en enkele bekende Japanse meesters waren daar hun klanten aan het adviseren welke accenten het beste waren om samen met hun boom naar de “Kokufu Ten” te brengen. Gelukkig werd ik daar goed geïnformeerd wat er daar allemaal gaande was en wat er allemaal te zien was. Toen had ik nog nooit gehoord van ouderdom bij accentplanten, meerdere seizoencombinaties, mosballen, grote soorten die ook verkleind werden door ouderdom, steen beplantingen, waterbeplantingen, rotsbeplantingen….Mijn vraag was waarom deze grootmeesters daar kwamen kiezen en dat niet zelf maakten, een lachend antwoord werd duidelijk niemand in Japan kan dit beter dan Fumiko en hier staan zeer veel oude creaties en een ruime keuze.

Terwijl de bomen in de nissen stonden op hun tafel werden zowel de “jita’s” als accenten vergeleken en aangepast. Hier voelde ik voor het eerst aan dat ieder detail voor een perfect geheel belangrijk was.

Voor de leerlingen die graag tentoonstellen, een assortiment accentplanten klaar hebben is geen overbodige luxe.

Aan mijn leerlingen kan ik, indien nodig, altijd wel wat accentplanten aanbieden. Interesse laat maar weten. Komen shoppen tussen mijn accentplanten gaat niet. Laat gewoon weten wat u zoekt voor bij welke boom en ik probeer u te helpen.

Plaats een reactie