Workshop van zaterdag 30 maart 2019 -2.

Ik kan niet meer inschatten hoeveel mensen ik op 40 jaar workshops heb opgestart, velen met soortgelijk materiaal. Ik schat toch zo een 20.000 boompjes, die opgestart op mijn kwekerij niet meegerekend. Wat ik wel weet is hoeveel goede bonsai beoefenaars daarvan nog rondlopen.

Het gevaar dat ik bepaalde workshops puur als werk ga bekijken is reëel en dan wordt het minder plezant. Als je beginners ziet meegroeien geeft het dan weer de moed om ermee door te gaan.

En dan komen er liefhebbers die hun begin jaren ontgroeid zijn, de doorzetters. Er zijn al wat resultaten geboekt en kennis en ervaring opgedaan. De keuzes worden beter, de bewerkingen zijn goed en de resultaten worden mooier.

Het is gekend, bonsai is a “lifetime commitment”, eens je door een paar vormgevingen een vaste vorm krijgt is het belangrijk dat alle correcte stappen in iedere rijpingsfase goed worden uitgevoerd en opgevolgd. Deze boom heeft een belangrijke fase gemist en wordt nu met verpotten heropgestart voor de herkansing. Denk nooit als je je vaste vorm bereikt hebt dat het vanaf dan gemakkelijk is. Niets herhaald zich als je steeds naar rijper en beter streeft.

Te weinig bloeiers en oud gegroeide planten in onze collecties. Deze oude Wisteria gaat vanaf volgend jaar terug bloeien in het voorjaar. Ook daar leren we onze mensen mee omgaan.

Plaats een reactie